Bag om

Hvordan opstod ideide, hvem står bag og hvad er egentlig fundamentet?


Image

Vi ønsker at klæde elever og lærere på til at håndtere fremtidens udfordringer.


Vi tror på “learning by doing” - læring igennem praksis.


Vi har derfor udviklet ideide, et undervisningsværktøj der igennem strukturerede processer, indrager og uddanner både elever og lærere i design og innovation.
Image

ideide's fundament

Hvordan blev ideide til?


ideide blev skabt ud fra et ønske om at kunne bringe design og innovation ind i den danske grundskole på en nem, sjov og legende måde. Det skulle være nemt at gå til for læreren og det skulle være lærerigt og sjovt for eleverne.


Vi startede ud med at tage på besøg hos forskellige skoler i Danmark og snakke med lærere og elever, i forhold til, hvordan de bragte design og innovation ind i undervisningen. Udfra snakke og observationer prøvede vi at danne os et overblik over, hvad der var svært, hvad der var fugerede godt og hvad der kunne være mere af.

ideide er altså skabt i samarbejde med en gruppe forskellige lærere fra både folkeskoler, privatskoler og friskoler. Produktet blev til på baggrund af en række behov fra lærerne og en helt masse benspænd, og dermed har vi skabt et hjælpemiddel til undervisningen, som kan bruges på under 7 min., planlægge undervisning mange uger ud i fremtiden og hjælpe både lærer og elever sikkert gennem processen og dermed sikre en kreativ og innovativ tilgang til opgaverne.

Det var, og er, vores tese, at børn i dag vokser op til et anderledes arbejdsmarked end vi kender det. Det er ikke sikkert, at de kan vælge at blive mekaniker, økonom eller servicemedarbejder. De skal højest sandsynligt ud og skabe deres egne jobs i en helt anden verden.

Med ideide håber vi på at klæde fremtidens voksne på, så de kan tænke ud af boksen, stille spørgsmål i stedet for at kræve svar og som er nysgerrige på verden og deres egen færden i den.

Image

Det skulle være nemt at gå til for læreren og det skulle være lærerigt og sjovt for eleverne.

Image
Anne-Kirstine Kristensen

Sydvestmors Friskole

Christine S. Løhndorf

Børnenes Friskole, Skejby

Berit Fransson

Rasmus Rask skolen, Odense

Lars Beck Johannsen

Beder Skole og Fablab

Gunhild Ross Lauritsen

REUSE Aarhus

Rune O. Skibelund Schou

CFU, VIA Aarhua


ideide's fundament

De gode løsninger er noget vi skaber sammen

Her er et uddrag af de mennesker, der har været med til at skabe ideide.

Gunhild Ross Lauritsen

REUSE Aarhus

Rune Overvad Skibelund Schou

CFU, VIA Aarhus

De gode løsninger er noget vi skaber sammen.

Vi vil gerne sige tak til de mennesker der har bidraget med viden, dem der har været med til at udvikle ideide og dem der har testet det med deres elever.

Sanne Sested Pedersen

Pædagog, Mårslet fritidsklub

Katrine Iversen

Mårslet skole samt lærerstuderende i billedekunst, Aarhus

Rachel Zachariassen

Rasmus Rask skolen, Odense samt Læringskonsulent, Undervisningsministeriet

Lisa Monica Andersen

Ph.d.-studerende, implementering af H&D i folkeskolen

Mark Skiffard

Samsøgades Skole, Aarhus

Anorak

Design firma, Aarhus




ideide's fundament

Teorien bag


ideide er udviklet i samarbejde med lærere til lærere, men derudover bygger ideide også på teorien kaldet Designtænkning.

Gennem en strukturet process får kreativiteten den ramme den skal bruge, for at skabe brugbare og værdifulde løsninger på udfordringer. En helt essentiel del af Designtænkning handler om empati og brugerinvolvering. Sagt på en anden måde; at forstå en udfordring fra brugerens* perspektiv. Når vi forstår udfordringen, set med brugerens øje, og ved at involvere brugeren i hele designprocessen, afholder det designeren fra at lægge mange ressourcer i at skabe en løsning, der i sidste ende måske slet ikke virker.

*Når vi taler om en bruger, så taler vi om personen der bruger et produkt (telefon, bil, tekande etc.), en service (taxa, sygehus, apps etc.) eller en oplevelse (biograftur, surprise party, kajakroning etc.).


Image
Image

Designtænkning er en orientering mod læring, der omfatter aktiv problemløsning og tro på egne evner til at skabe forandringer, der har indflydelse.

Image
ideide er udviklet i samarbejde med lærere til lærere, men derudover bygger ideide også på teorien kaldet Designtænkning. Designtænkning fokuserer på at stille de rigtige spørgsmål, udfordrende antagelser, generere en række muligheder og læring gennem målrettede stadier af iterativ prototyping (gentagende udarbejdelse og test af prototyper).
Designtænkning kombinerer analytisk tænkning med kreativ tænkning, noget der ikke altid er let. Men ved at gøre dette, er det muligt at løse komplekse problemer ved at afdække virkelige behov og empatisere med brugeren. Designtænkning tilbyder mange værktøjer og metoder, der understøtter denne proces.
Designtænkning er en orientering mod læring, der omfatter aktiv problemløsning og tro på egne evner til at skabe forandringer, der har indflydelse. Det giver en følelse af kreativ selvtillid, der både er alsidig og meget optimistisk. Når du bliver designtænker, forandres måden, hvorpå du ser verden. Problemer bliver til muligheder, fejl bliver blot et middel til at lære og intuition bliver et smukt akkompagnement til analyse.

 
Image

ideide's fundament

Double diamond


Som beskrevet på forrige side, går Designtænkning, i sin enkelthed, ud på at undersøge sin målgruppe, komme op med en idé baseret på de fund man har gjort, teste ideen med målgruppen, forbedre den og implementere den. I Designtænkning bruger man ofte et oversigtsværktøj kaldet Double Diamond til at forstå processen man går igennem.
Med Double Diamond visualiseres processen på en nem og overskuelig måde. Man starter med at åbne op; undersøge og brainstorme, herefter lukker man ned og udvælger ideer at arbejde videre med. De udvalgte ideer tages igennem endnu en åben diamant og forbedres, testes og udvikles. Til sidst lukkes processen ned med en færdig idé eller produkt. Man kan gå igennem diamanten så mange gang man vil.
Man kan sige, at der er to sløjfer af “åbne-lukke”. Hvor åbningen fokuserer på at kigge bredt på emnet, fokuserer lukningen på at kigge dybere på emnet.
Designprocessen, som du kommer til at gå igennem med dine elever, er også inspireret af Double Diamond.
Image
Jeg kan få styr på en hel del af min undervisning på meget kort tid (…) Der er så meget hele tiden, så her kan jeg lige krydse 3 ugers undervisning af på én gang. Det er især dejligt som ny lærer. Der er god variation i øvelserne og dermed mulighed for en ny proces hver gang.

– Mark S. N. Sørensen, Lærer, Samsøgade skole, Aarhus C

Image

Image

Skolemessen 2017

Få et indblik i hvordan vi valgte at præsentere design og innovation i børnehøjde til de dansk folkeskolelærere på skolemessen i Aarhus.
Image Image

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og:

Få tilsendt en gratis designproces


ideide
Design og innovation
i børnehøjde


Til mellemtrin og udskoling

  • 55 øvelser der kan kombineres på 100 vis af forskellige måder.
  • Forslag til opgaver (opgavebanken).
  • 20 Skabeloner.
  • En plakat til klasselokalet.
  • …og et planlægningskort hvor du kan få et overblik over din proces.


ideide

Vermundsgade 9B
8260 Viby J

email. info@ideide.dk
tlf. 30 24 30 60
cvr. DK40148086